Bilagor till artikelserien ”Om klass”

Nedan kommer tre bilagor. De två första är mina klasscheman som sorterar SCB:s yrkesregisters SSYK-kodning med de marxistiska klasskategorier jag utarbetat i artikelserien ”Om klass”. Den sistnämnda är den ”skräddarsydda data” (SCB:s egen term) jag beställt av SCB för SSYK-data på kommungruppsnivå för år 2019. De aktuella kommungruppsindelningarna för år 2019 var de som presenterades i SKR:s kommungruppsindelning från 2017. Då det kommit en ny sådan år 2023 och den gamla tagits ned från sidan så laddar jag här också upp den gamla kommungruppsindelningen från 2017 så det ska bli mer begripligt, men detta kommunsgruppsdokument är alltså inte min produkt utan SKR:s.

Utöver att detta kan användas för att kontrollera mina uppgifter i Om klass-serien så kan det användas till att göra sina egna undersökningar i yrkesregistret: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/sysselsattning-forvarvsarbete-och-arbetstider/yrkesregistret-med-yrkesstatistik/ . Välj SSYK-kodningar enligt schemat nedan och undersök utbildningsnivå, sektorstillhörighet m.m. om du är intresserad. Om du vill jämföra med uppgifterna i ”Om klass” bör du komma ihåg att välja sista undersökningen för året 2019 då det är vad jag utgått ifrån i min serie.

/Anders-William Berg, författare till artikelserien ”Om klass”

2 reaktioner till “Bilagor till artikelserien ”Om klass”

Lämna en kommentar